X
تبلیغات
دست نوشته های یک معلم ریاضی



 

به نام ا... دهندة استعدادها

به قول یکی از ریاضیدانان به نظر می رسد که معمار جهان آفرینش ریاضیدان است مثلاً به کف دستان خود نگاه کنید: درکف دست راست ما عدد 18 و در کف دست چپ عدد 81 است اختلاف آنها63=18-81 خواهد بودکه سال وفات حضرت رسول اکرم(ص) است و می دانیم قرآن در سن 40 سالگی و طی 23 سال بر پیامبر اعظم نازل شد اکنون به سورة توحید توجه کنید همه حرکتها ی حرف در بالا قرار دارند ولی در کلمة یَلدِ در حرف ل حرکت در پایین است تعداد حروف سمت چپ حرف((ل)) و تعداد حروف سمت راست آن23 حرف است

 

قُل هُوَ اللّهُ اَحَدٌ اللّهُ الصّمَدٌ لَم یَلِد وَ لَم یوُلَد وَ لَم یَکُن لَهُ کُفواً اَحد

 ------------------------------------ ----------------------------------------

                  ۲۳                                        ۲۳

 

یا در آیه40 سوره یس آنجا که خداوند دربارة افلاک سخن می گوید از کلمه((کل فی فلک)) سخن می گوید اگر حروف آن را روی محیط دایره قرار دهید ازهر دو طرف کل فی فلک خوانده می شود (چه در جهت عقربه های ساعت و چه در خلاف آن.)

                                                           

                                                                               

                                                   ک

                                          ک              ل

                                                            ف

                                          ل               

                                                            ی

                                                 ف                       

                                                       

 

 


  یا اگر به محور اعداد صحیح دقت کنید صفر همان آغاز تولد انسان است که خداوند راه راست و راه ضلالت را  نشان می دهد اگر به سمت راست برود مشمول آیه السابقون السابقون اولئک المقربون خواهد بود. و هر چه به سمت گمراهی و چپ برود مشمول آیة ان هم الاکل الانعام بل هُم اَضل سبیلاخواهد بود.

 

 


 

تفریح اندیشه 1

شما می توانید فکر دیگران را بخوانید.

به دوست خود بگوئید دو عدد یک رقمی بین 1 تا 9 انتخاب کنید و در ذههن خود بسپارید مانند 3و7 یکی از این دو عدد را در 5 ضرب کند.  15 =3×5

اکنون عدد 3 را به حاصلضرب اضافه کند.          18=3+15

حالا حاصل جمع را دو برابر کنید.        36=2×18

اکنون حاصل را با عدد دیگری که در ابتدا انتخاب کرده بود جمع کند.            43=7+36

و حاصل را به شما بگویند سپس شما عدد 6 را از حاصل بدست آمده کم کنید.   37=6-43

عددی که بدست آمده از ارقامی تشکیل شده که دوست شما در ابتدا فکر کرده بود.

 


تفریح و اندیشه 2

اعداد 46 و 96 خصوصیت جالبی دارند. حاصلضرب آنها در اثر جابه جائی ارقام تغییر نمی کند

4416=69×64=96×46

چند عدد دیگر نیز برایتان می نویسم

24×21=42×12

36×21=63×12


 

تفریح اندیشه ۳

از دوست خود بخواهید تا یک عدد 3 رقمی که ارقامش از چپ به راست کوچک می شود بنویسید. سپس معکوسش را از خود عدد کم کنید نتیجه همیشه برابر با عدد 1089 خواهد بود.

                                                                             

          1089=891+198=567-765

                                                            

 


 

 داستان شیرین صفر

صفری که  اغلب دانش آموزان از آن نفرت دارند، صفر بی مقداری که هیچکس او را دوست ندارد داستان و تارخ دلپذیری دارد.

تا سالهای تولد مسیح تصور صفر به عنوان یک عدد به فکر هیچکس نرسیده بود حتی یونانیان که در ریاضیات پیشرفت داشتند به فکر آن نیفتادند و فقط بر روی اعداد مجرد تفکر و مطالعه می کردند.

اولین بار کلمه صفر را یک نفر هندی ( بعضی گفته اند یک نفر ایرانی ) به کار برده است. در سالهای اول تولد حضرت مسیح یک هندی گمنام برای اولین بار نقطه را برای نشان دادن ستون  یا میله ای که در چرتکه شامل مهره نبود به کار برد و آن را «سنیا»نامید که به معنای خالی است.

«سنیا» هندی یا صفر به وسیله عربها به اروپا راه پیدا کرد. اما از آنجا که تجار و محافظه کاران دچار یک نوع خودخواهی بودند از قبول آن خودداری می کردند هر چند که نتیجه نهایی استفاده از همین نقطه یا (سی فر ) موجب شروع انقلاب بزرگی در نمایش اعداد شد و بشر درصد این برآمد که با صفر مانند سایر اعداد عمل می کند یعنی درباره آن اعمال جمع و تفریق و ضرب و تقسیم را انجام دهند .

« برگرفته از مجله برهان ریاضی »

 


لبخند:

 معلم ریاضی دانش آموز خود را به خاطر نمره کم بشدت تنبیه کرد. بعد از کارش پشیمان شد .

معلم به دانش آموز گفت : آخر من چون تو را دوست دارم این جوری تنبیه کردم.

دانش آموز گفت : آقا معلم کاشکی ما هم می تونستیم این جوری شما را دوست داشته باشیم.


ریاضیات و زنبور عسل

در مشاهدات و بررسی شانه عسل به نکات جالبی بر می خوریم خانه ها به شکل منشور با قاعده شش ضلعی منتظم است : آیا می دانید چرا زنبور عسل خانه های منشوری خود را شش گوش می سازد؟

فیثاغورث ریاضیدان بزرگ یونان باستان اولین کسی بود که این موضوع را کشف کرد :

برای پوشاندن یک سطح بدون هیچ گونه فاصله و شکاف باید از شکلهای منتظم استفاده کرد. و تنها چند ضلعی های منتظم مناسب برای این کار سه ضلعی منتظم (مثلث متساوی الاضلاع ) و چهار ضلعی منتظم (مربع) و شش ضلعی منتظم است.

 دربین این سه شکل وقتی مساحتهای مساوی باشند شش ضلعی منتظم کمترین محیط را دارد. زنبور عسل باهوشمندی کامل برای اینکه خانه ای منظم داشته باشد هرگز به سراغ اشکال هندسی دیگری نرفته چون اگر قرار بود از شکل دیگری غیر از این سه شکل استفاده کند می بایست دو یا چند منشور متفاوت شانه عسل را می ساخت و برای این کار احتیاج به کار بیشتر و پیچیده تر بود در حالی که او بسیار هوشمند تر از آن است و از بین آن سه شکل خاص هم شش ضلعی منتظم را برگزید تا صرفه جویی بیشتری کرده باشد یعنی با مصرف مقدار کمی موم و در نهایت زحمت کمتر مساحت خانه هایش بیشتر شده و در نتیجه اگر قدری تفکر کنید خواهید دید که در دنیا مسائل زیادتری خواهید دید. و به قول ژاک ژاکوبی : خداوند به طور دایم به کار هندسه مشغول است.

 


 

نکته جالب

مفهوم عدد کامل :

هر عدد طبیعی را که حاصل جمع همه مقسوم علیه های آن به جز خودش با خود عدد برابر باشد عدد کامل گویند.

مثال : به مجموعه مقسوم علیه های عدد 6 دقت کنید

                     { 6و3و2و1}   : مقسوم علیه های 6           

                                          ۶=  ۱+۲+۳

                در واقع عدد کامل مانند کفه های ترازو عمل می کند آیا شنا هم می توانید عدد های دیگری مانند 6 مثال بزنید

 

 


اعداد اول دو قلو :

هر دو عدد اول که اختلاف آنها مساوی 2 شود می گویند آن دو عدد اول دو قلو می باشند.

 مانند :              2=3-5 یا 2=11-13

شما هم می توانید مثالهای این چنین بزنید.

 


 

علل افت ریاضی :

بر خلاف تصور کسانی که ریشه ریاضی را از ریاضت به معنی سختی کشیدن می دانند این نکته را خوب بدانید که ریاضی از ریشه « رَ وَ ضَ » به معنای ورزش ذهنی و نوعی لذت بردن است.

اما متأسفانه اغلب دانش آموزان به هنگام رویاروئی چه در موقعیت های یادگیری و آموزش و یا چه در حل مسائل یا در سنجش ریاضی دچار یک اضطراب غیر معقول شده و این اضطراب با ایجاد مانع های جدی و شناختی و آموزشی در فراگیران ضمن ابتلای آنان به ایست فکری و نقصان قابلیت های استدلالی و موجب تضعیف خودباوری، نگرانی زیاد، اختلال و نابسامانی فکری و تنش روانی شده.

اکنون باید ببینیم برای جلوگیری از این اضطراب باید چه کرد؟

آیا بهتر نیست به جای نصیحت کردن دانش آموزان برای یادگیری بهتر به آنها راهکاری آموزش دهیم.

و در این راهکارها از والدین و معلمان و خود دانش آموز کمک بخواهیم.

الف) نقش خود دانش آموز در کم کردن اضطراب

از خود دانش آموز بخواهیم یک لحظه فکر کند ببیند اضطراب ایجاد شده به چه علت است آیا این تنش روانی به علت مطالعه نکردن است یا نفهمیدن موضوع درس یا نداشتن اعتماد به نفس نسبت به علت مطالعه نکردن است یا اعتماد به نفس نسبت به اینکه آیا مطلب درس را فهمیده یا خیر؟

اگر به علت مطالعه نکردن جمع آوری محتوای کتاب در شب امتحان است بهتر است با برنامه ریزی بسیار مفید و گذاشتن فرصتی در ساعتی از شبانه روز این مشکل را حل نماید.

اگر به علت نفهمیدن موضوع درسی باشد از معلم بخواهد که درس را یک بار دیگر برای او توضیح دهد یا از یکی از دوستان خود که از مرتبه علمی بهتری برخوردار است بخواهد که برایش توضیح دهد اگر به علت نداشتن اعتماد به نفس باشد باید تلاش کند و به ذهن خود تلقین کند که من می توانم  و نمی توانم برای همیشه مُرد. زیرا اگر فکر کنند که ریاضی را خوب نمی دانند دیگر در دنیا کسی ریاضیدان نمی شد. و این را به خاطر بسپارد که میزان معلومات علمی ریاضی هیچ کس به میزان ترس و اضطراب نیست.

ب) نقش معلم در کم کردن اضطراب :

1- معلم می تواند برای ایجاد نگرش مثبت نسبت به ریاضیات و لذت بخش کردن آن دست به فعالیت های علمی زده و برای هر مطلب درسی دانش آموزان را با منافع و کاربردهای ریاضی در جامعه آشنا کنند.

2-معلم در حین آموزش به تفاوت های فردی در دانش آموزان دقت نماید و برای ایجاد اعتماد متقابل بین خودش و شاگردان با دادن فرصت بیشتر برای بیان نظرات آنان تلاش کند.

3-معلم باید تلاش کند تا از زمان استفاده بهینه کند و با انتخاب دسته ای از مسائل و تکالیف ریاضی برای درگیر شدن فراگیران و هدایت آنان برای حل مسائلی که هم جذاب باشد روحیه خودباوری را در آنها پرورش دهد.

4-معلم می تواند در گوشه ای از ساعات تدریس با ارائه زیبائی های نامرئی کار برخی از ریاضیدانان و داستان زندگی آنان برای ایجاد انگیزش بیشتر تلاش کند.

نقش والدین :

والدین هیچ وقت نباید بیشتر از حد توانائی از فرزندان خود انتظار داشته باشند و فرزندان خود را با دیگران مقایسه کنند و فرزندان خود را با قید و شرط  دوست نداشته باشند. دوست داشتن فرزند خود منوط به گرفتن نمرة بالا ندانند فرزند خود را دچار اضطراب و تنش بیشتری می کنند.


برگرفته شده از کتاب کاریکلماتور

1-حاصل جمع درختان پائیز به اندازه یک شکوفه از بهار حرف شنوی ندارند.

2-درختی که به چهار فصل قابل تقسیم نباشد کمتر از یکسال عمر می کند.

3-قطرة باران مرکز دایره ای را که روی آب ترسیم می کند از آسمان با خود می آورد.

4-متولد شدن فاصلة بین مرگ و زندگی را به صفر می رساند.

5-با دسته گلی به غمگینی حاصل جمع خداحافظی ها، بدرقه ات می کنم.

6-وقتی حاصل جمع پرواز ها را به تساوی بین پرندگان تقسیم می کنم پرنده بلند پرواز اشک می ریزد و پرنده کوتاه پرواز لبخند می زند.

7-روشنائی مرکز دایره ای است که پروانه با پرواز ترسیم می کند.

8-پرنده پرواز را به تساوی بین بالهایش تقسیم می کند.

9-خورشید آنچنان می درخشد که گویی حاصل جمع روزها را با هم درآغوش گرفته است.

10-حاصل جمع ضربان قلبم را کمتر از یک تنش دلت دوست دارم.

11-به حال عدد منزوی ای که در حاصل جمع گرفتار شده اشک می ریزم.

12-آنچنان در حاصل جمع اعداد غرق شده ام که تصور نمی کنم به جزیره صفر دسترسی پیدا کنم.

13-صفر را به اندازة حاصل جمع اعدادی که ساکن آپارتمان جدول ضرب هستند دوست دارم.

14-به جای اعدادی اشک می ریزم که عصری در بازداشتگاه جدول ضرب در سلول انفرادی محبوسند.

15-در جشن یکی شدن خطوط موازی به جای نُقل، نقطه تلاقی روی سرشان می ریزم.

16- منصفانه نیست صفر که در حاصل ضرب اشتغال به کار دارد ولی در آپارتمان جدول ضرب خانة سازمانی نداشته باشد.

17-وقتی نسل اعداد منقرض می شود آپارتمان جدول ضرب خالی از سکنه  می ماند.

18-اعداد سرگرم والیبال با صفر هستند.

19-عدد یک برای اینکه ارزش خودش را بالا ببرد و چند برابر شود بدنبال صفر می گردد.

20-عددی که در حاصل ضرب به حاصل جمع می اندیشید از محیط زیستنش ناراضی است.


 

عدد پی :

تربیع دایره : یونانیان باستان مساحت هر شکل هندسی را از راه تربیع یعنی از راه تبدیل آن به مربعی هم مساحت بدست می آورند. از این راه توانسته بودند به چگونگی محاسبه هر شکل پهلو دار پی ببرند آن گاه که محاسبه مساحت دایره پیش آمد دریافتند که تربیع دایره مساله ای نشدنی می نماید.

در هندسه اقلیدسی ثابت شده بود که نسبت محیط هر دایره به قطر آن عدد ثابتی است و مساحت دایره از ضرب محیط در یک چهارم قطر آن بدست می آید.

مسأله بداینجا انجامید که خطی رسم کنید که در ازای آن با آن مقدار ثابت برابر باشد رسم این خط ناشدنی بود سرانجام راه چاره را در آن دیدند که یک مقدار تقریبی مناسب برای آن مقدار ثابت بدست آوردند.

ارشمیدس کسر بیست دو هفتم را بدست آورد که سالیان دراز آن را به کار می بردند پس از آن و برای محاسبات دقیقتر کسر سیصدو پنجاه و پنج بر روی صدو سیزده را به کار بردند. اختلاف بین عدد پی و مقدار تقریبی سیصدو پنجاه و پنج بر روی صد و سیزده فقط حدود 3 ده میلیونیم است. ریاضیدان بزرگ ایرانی جمشید کاشانی برای اولین بار مقدار ثابت نسبت محیط به قطر دایره را بدست آورد که تا 16 رقم اعشار پس از ممیز دقیق بود. این ریاضیدان و منسجم مسلمان ایرانی توانست مقدار دو برابر عدد پی در رساله ی محیطیه برابر:2831853071795865/6 بدست آورد.

در جمله زیر هر گاه تعداد حرفهای کلمه ها را در نظر بگیرید مقدار عدد پی تا ده رقم پس از ممیز بدست خواهد آمد خرد و بینش و آگاهی دانشمندان ره سر منزل مقصود بما آموزد.

3000100040001000050000900000020000060000050003004000

در روز 14 مارس مصادف است با روز جهانی عدد پی یا همان 14/3 است در این روز برنامه ها و مراسم مختلفی در انجمن و محافل ریاضی برگزار شده است.


 

فیثاغورث را بهتر بشناسیم

فیثاغورث در سال 572 قبل از میلاد متولد شد در سال 530 یعنی در 42 سالگی از حکومت ملوک الطوایف به ایتالیا فرار کرد و مکتب جدیدی را در کروتون بوجود آورد.

بعد از تشکیل مکتب جدید فیثاغورث که به علت عقایدش از ساموس تبعید شده بود به مریدان خود توصیه نمود که عقاید قدیم را بپزیرید. فیثاغورثیان افکار و عقاید مخصوص بوجود آورده بودند.افکار و عقاید آنها با روح آزادی و دموکراسی که روز به روز در ایتالیا توسعه می یافت و عاقبت سبب سقوط رژیم سلطنت گردید کاملاً مخالف بود. فیثاغورث عاقبت در متاپونت وفات یافت. پس از وفات او شاگردانش مهاجرت نمودند و به مطالعه مشغول شدند آنها معتقد بودند که موجودات بر سه نوع اند: مردم عادی، خدایان، اشخاصی که به فیثاغورث شباهت دارند آنها می گفتند فیثاغورث خدایی است که به شکل انسان برای گفتن حقایق به زمین آمده است.مورخین هیچگونه اشاره ای  به اکتشافات و اختراعات فیثاغورث ننموده اند و اکتشافات علمی که به فیثاغورث نسبت داده اند متعلق به پیروان اوست، فیثاغورث به کرویت زمین پی برده بودند و چون عدد 10 را عدد کاملی می دانستند معتقد بودند که یک کره زمین نامرئی وجود دارد تا اینکه تعداد کرات ده شود. پیروان فیثاغورث حساب و هندسه و هیئت را توسعه دادند و در علم طب پیشرفت های عمده ای نمودند چنانکه بقراط که یکی از بزرگان علم طب در قدیم می باشد در این دوره زندگی می کرد.

دانش آموزان گرامی : حدیثه فدایی و فاطمه غفارپناه در تقویت بنیة علمی ریاضی همکلاسیان جمیله اندروا و حدیث پاکار تلاش مضاعف می کنید از شما سپاسگزارم.


 

اعداد تاکسی

زمانی که ریاضیدان انگلیسی شهیرهند رامانوجان به بیمارستان رفته بود به این موضوع اشاره کرد که شماره تاکسی که بوسیله آن به بیمارستان آمده عدد بی ربط و بی خاصیت 1729 بوده است رامانوجان بلافاصله ضمن رد ادعای هاردی به او یاد آور شد که اتفاقاً 1729 بسیار جالب توجه است خود 1729 عدد اول است. عدد 17 و29 هر دو اعداد اول می باشند جمع اعداد تشکیل دهنده 1729 می شود(19=9+2+7+1 )که 19 عددی اول است از طرفی عکس 19 عدد 91 می باشد 1729=91 × 19 این هم یکی از خصوصیات عدد 1729 است که در اعداد دیگر دیده نمی شود.عدد 1729 را می توان بصورت جمع مکعبهای 12 و1 و همچنین بصورت جمع مکعبهای عدد 10 و 9 نوشت.

اولین مطلب در مورد 1729 به کارهای بسی ریاضیدانان فرانسوی قرن هفدهم باز می گردد حال اگر به دنبال کوچکترین عددی بگردیم که بتوان به سه طریق مختلف به حاصل جمع مکعبهای دو عدد مثبت نوشت این عدد 87539319 می باشد که در سال 1957 توسط لیچ کشف شد که از جمع مکعبهای 414 و255 و همچنین مکعبهای 423 و 228 و از جمع مکعبهای 436 و 167 می توان نوشت که هر سه جفت اعداد بیان شد جوابشان برابر 87539319 است. امروزه ریاضیدانان عدد که به n طریق مختلف به صورت حاصلجمع مکهبهای دو عدد مثبت باشد،n  اُمین عدد تاکسی می نامند و آنرا با taxi cob نمایش می دهند جالبتر از همه اینکه هاردی ورایت ثابت کرد برای هر عدد طبیعی n نا کوچکتر از یک، n اُمین عدد تاکسی وجود دارد!هر چند چهرامین تا هشتمین اعداد تاکسی نیز کشف شده اند ولی تلاشها برای یافتن نهمین عدد تاکسی ناکام مانده است و متأسفانه اطلاعات زیادی در مورد اعداد تاکسی موجود نیست.

تهیه  کننده : فاطمه غفارپناه دانش آموز سال دوم راهنمایی

 

 


  

زندگی از دیدگاه ریاضیات

زندگی اگر از دیدگاه ریاضی نگاه کنیم خواهیم دید که معادله ای سخت در عین حالا بسیار آسان است خواهیم دید که همیشه آسایش و خوشبختی از جمع سختی و تلاش منهای تنبلی است. اگر محبت و عشق را به توان زیبائی ها برسانیم تقسیم به تمام نفرت ها و دشمنی ها کنیم به هیچ وجه جواب زندگیمان رادیکالی یا اعشاری نخواهد شد.

زندگی اتحاد قشنگ و جالبی دارد که اگر آن را بلد باشید قطعاً همیشه جواب همة مسئله ها را به راحتی بدست می آورید.

اتحاد زندگی می شود عشق به اضافه صبر ضربدر گذشت منهای حسادت مساوی می شود با عشق به توان ابدیت به اضافه خوشبختی.

زندگی را هیچ وقت از مهربانی و دوستی جذر نگیرید و بدانید دامنة معادلة سعادت همه چیز منهای مجموعه نفرت، کینه، حسادت، غرور و همه چیز که دامنه صدق نکند. نمودار زندگی در دستگاه مختصات جهان نموداری از صفر تا مثبت بی نهایت است.

زندگی را معادله ی سختی از کار و مشکلات ندانیم که هر چه محبت و گذشت و صبر در آن می گذاریم باز هم به جواب نرسیم یا جوابمان جزء اعداد اصم باشد زندگی را معادله ی ساده و آسان عاشق بودن در هر لحظه ای بدانیم و این همیشه بخاطر بسپاریم که عشق ضربدر عشق مانند یک ضربدر یک مساوی عشق نمی شود بلکه دنیایی از عشق می شود. واقعاً زندگی بدون ریاضی همیشه میل به صفر دارد. یعنی زندگی بدون ریاضی مساوی با هیچ.

زندگی «مجذور» آینه است

زندگی گل «به توان » ابدیست

زندگی «ضرب» زمین در ضربان دلهاست

زندگی «هندسه» ساده یکسان نفس هاست

سهراب سپهری

 تهیه کننده : شیوا جعفری سال دوم راهنمائی

 


 

نکته ای جالب در اعداد اول

در هر دنباله عددی می توان تعداد زیادی اعداد اول پیدا کردن و بزرگترین عدد اول کشف شده عدد دو به توان 24036583 منهای یک است که ارقام آن حدود یک میلیون است این عدد در 28 می سال 2004 کشف شده است.

رمزنگاران بسیاری در جهان حاضرند اعداد طلایی را از کاشفان آن خریداری کنند این اعداد طلایی و با شکوه در طراحی رمزهای رایانه ای کاربرد فراوان دارد.پیدا شدن این اعداد باعث بالا رفتن امنیت شبکه و ایجاد امنیت در مبادلات الکترونیک می شود.

تهیه کننده :فائزه رعیتی دانش آموز سال دوم راهنمایی

 


 

سخنی با دانش آموزان که در یادگیری ریاضی احساس ضعف می کنند ولی به آن علاقه دارند :

دانش آموزان عزیز و گرامی همه دبیران دلسوز ریاضی احساسات شما را جدی می گیرند زیرا هر احساس بیان کننده یک واقعیت نهفته در ذهن دانش آموز است. برای اینکه باورتان به یقین تبدیل شود در یک لحظه خود را به جای دبیر ریاضی خود قرار دهید اگر شما جای او بودید چه روشی تدریسی برای آموزش بهتر ریاضی بکار می برید. چه برخورد عاطفی با دانش آموزی که در درس احساس ضعف دارد می کردید. به ما پیشنهاد دهید مطمئن باشید که ما هم احساس شما را به عنوان یک کلید طلایی برای باز کردن راههای بهتر یادگیری شما در درس می دانیم.

دانش آموزان گرامی عاطفه کشاورزیان و درنا احمدی از اینکه در بالابردن بنیه علمی دیگر

دانش آموزان تلاش مضاعف می کنید سپاسگزارم.


 

سه نیش سه نتیجه

اولی را که زنبورنیش زدگفت:زنبورنیشم نمی زد اگر دررختخواب مانده بودم 0

دومی را که زنبور نیش زد گفت: این مجازات کدام کارم بود؟

سومیرا که زنبور نیش زد گفت: امروز چیز تازه ای درباره

زنبور اموختم 0


 

اعداد وادمها

 

درگذشته مردم فرانسه برای اینکه ثابت کنند که عددی خاص درزندگی فردمشخصی تاثیر داشته از براورد های عددی استفاده میکردند به عنوان مثال میتوان به نقش عدد 17درزندگی ناپلئون سوم اشاره کرد او درسال 1808به دنیا امدکه مجموع ارقام ان برابر با 17 می باشد همسرش درسال 1826 متولد شد که باز هم مجموع ارقام ان برابر با 17میباشد انها درسال1853 باهم ازدواج کردند که مجموع ارقام ان برابر با 17 میباشد واز همه مهمتر اینکه امپراطوری ناپلئون17سال طول کشید

 

 

شیخ بهائی رابهتر بشناسیم

اویکی از علمای بزرگ شیعه بود که درسال 952دریکی ازشهرهای جبل لبنان بدنیا امد اودرریاضیات وفیزیکومکانیک ومهندسی عصر خویش تبحری تمام داشت تقسیم اب زاینده رود که هنوز پابر جاست  یکی از شاهکارهای مهندسی ابیاری وطرح حوضچه های حمامی  که همیشه اب ان گرم بود از ابتکارات اوست وی طرح اولیه این کار را از موسی بن شاکر خراسانی دانشمند قرن سوم که سازنده حدود 100 دستگاه وسایل مکانیک خودکار بود اموخت 0ساختمان سازی روی زمینهای ابدار وباتلاقی که با ریختن زغال چوب در پی ساختمانها صورت گرفت وطرح قسمت عمد ه ازساختمانهای اصفهان از ابتکارات اوست ازدیگر اثار علمی  این مرد بزرگ ابداع اعداد زوج و فرد برای کاربرد در کامپیوتر است که به عدد1024 ختم می شود او این عدد را مادر اعداد نامیده که امروزه به صورت  کیلوبایت در کامپیوتر بکار می رود0


 

خواب مسخره

دیشب خوابی دیدم 0 یک خواب مسخره

دیدم که من معلم مدرسه ام ومعلم هایم بچه شده اند

وهمگی زیردست من0

 

هرروز 100کتاب تاریخ می دادم  که شب در اتاق تنگ وتاریکدر حال ایستاده روی سر از ابتدا تا انتها حفظشان کنند0

 

برای گردش علمی به حاشیه مغولستان می فرستادمشان

وبرای مشق شب دستور می دادم یک شبه یک ماگنولیا به قدرچنار سبز کنند0

 

بعد از انها سوال می کردم هر دانه صفر با چند اشک مساوی است؟

وای بحالشان اگر جواب غلط می دادند 0

هر وقت در کلاس حرف می زدند یا می خندیدند 0نیشگونشان میگرفتم 0انقدر محکم گریه می کردند

بلندو بلندتروبلندتر 000 که ناگهان از خواب پریدم ودلم خنک شد* (کتاب وقتی به سن تو بودم 0ترجمه رضی خدادادی)

 


                      

استنتاج

 

فردي در قلعه  زنداني است كه دو در دارد .رييس قلعه به او گفت :يكي از درها به بيرون زندان راه دارد واگر بتواني با پرسيدن يك سوال از نگهبانان در خروج را پيدا كني "ازاد مي شوي .ولي از دو نگهبان اين زندان يكي هميشه راست مي گويد و ديگري هميشه دروغ .

اگر زنداني نداند كداميك راستگو و كداميك دروغگو است چگونه مي تواند نجات يابد؟

 

خواندني برتر

 

اهرام ثلاثه(درمصر)

قرار دارد در زمره شگفت انگيز ترين ساخته هاي دست بشر به شمار ميرود . اين بنا به دستور خو خو  يا فيوپس"فرعون سلسه چهارم مصر ساخته شده است .مصريان باستان به زندگي پس از مرگ اعتقادداشتند تنها اثر باقي مانده از عجايب هفتگانه اهرام ثلاثه  يا هرم بزرگ جيزه است . اين هرم كه به همراه دو هرم كوچكتر در خارج از قاهره درمصر است به همين دليل فيوپس تصميم گرفت براي محل زندگي پس از مرگش جايي مانند اهرام را بسازد .هيچكس به درستي نمي داند نقشه و طرح اين بناي عظيم وپيچيده را چه كسي طراحي كرده است . اهرام ثلاثه از لحاظ نقشه معماري هنوز نيز ناشناخته  است و به دليل اين كه نيز به همراه او در اين هرم قرار داده مي شد .اين هرم به طرز عجيب وپيچيدهاي ساخته شده است كه بسياري از كساني كه سعي كردند راز ان را كشف نمايند در ميان راهروهاي پر پيچ و خم ان گم شدند و هيچ گاه ديگر پيدا نشدند.

ساخت اين اثر عجيب ساليان داراز طول كشيد و براي ساخت ان انسان هاي بيشماري تلاش كردند و جان بسياري از مردم در راه ساخت اين بنا از دست رفت . در اين بنا 2300000هزار بلوك كه وزن هر كدام از ان ها 5/2تن است به كار رفته است . اين موضوع كه چگونه اين بنا قدرت تحمل چنين وزني را دارد و اين كه با چه وسايلي اين بلوك هاي عظيم با اين وزن زياد را حمل ميكردند از نكات عجيب اين بنا است . نكنه عجيب تر در مورد اين بنا ارتفاع ان است كه هنگام ساخت 147متر بود و اكنون بر اثر فرسايش 137متر شده است .موضوع ارتفاع اين بنا از اين جهت عجيب است كه برايزمهندسان معماري اين نكته هنوز سوال است كه چگونه وبه كمك چه وسيله اي بلوك هاي 5/2 تنيرا به ارتفاع 147 متر برده اند شايد ساخت اين بنا امروز با پيشرفت تكنولوژي بشر كه از لحاظ تجهيزات ساختماني و معماري به پيشرفت هاي بزرگي رسيدهاست بسيار محال و دور از ذهن به نظر مي رسد . حال چگونه در 2500سال قبل از ميلاد عده اي مردم عادي كه فاقد امكانات زيادي بودند توانستند اين بنا را بسازند هنوز جاي سوال است .شايد اين اهرام توسط موجودات فرازميني ساخته شده است و شايد هم راز ديگري در اين بنا نهفته است . اما هر چه هست اهرام ثلاثه در زمره عجايب هفتگانه و تنها اثر باقي مانده در ميان اين عجايب قرار دارد .كه همه ساله توريست هايوباستان شناسان مختلفي را روانه مصر مي كند تا به تماشاي اين بناي عظيم بنشينند.


 

ایا سیزده عددی نحس است

در اغاز عدد بصورت محدود خود بود .حتی عددرا تا 2بیشتر نمیتوانستند بشمارند .برای عدد مرزی برای شمار داشتند ،برای نمونه در بسیاری جاها ،مرز شمار،عدد 6 بود تا 6 می شمردند وپس از ان می گفتند (بسیار).هنوز هم در بسیاری زبانها (هفت)به معنای بسیار است در زبان فارسی ضرب المثلی است که می گوید (هفت بار گزر کن یک بار پاره کن ).

پیش از رایج بودن دستگاه متری، گزوذرع واحدهای اندازه گیری در ایران بودند که تقریبا برابر با 04/1 متر است در این ضرب المثل منظور این نیست که درست هفت بار عمل کن بلکه منظور این است که پس از عمل بسیار نتیجه بگیر . یا ضرب المثل روسی می گوید :هفت نظر منتظر یک نظر نمی ماند ،.یعنی تعداد زیادی منتظر یک نفر نمی مانند یا مثالهایی از جمله:هفت دریا ،هفت اسمان و...همه جا به معنای بسیار به کار رفته است.

عدد سیزده هم چنین دارد ،دوازده را دو جین می گفتند چون پس از ان را نمی شناختند نام ان را دو جین شیطانی گذاشتند .از اینجا بود که سیزده نحس شد ،چرا که پس از دوازده برای انها نا شناخته بود و خبر از ابهام وتاریکی می داد .البته پیشامدهایی یا روایت هایی هم به نحسی ان عدد کمک میکند مانند روایتی که در( شام اخر)نفر سیزدهم به عیسای مسیح خیانت کرد واو را لو داد وگرنه 13 با عدد های دیگر چه فرقی داشت.

یااگر از کوچه های قدیمی انجا که رگه هایی از خانه های کاهگلی یافت می شود گذر کنیم هنوز هم پلاک ان خانه ها را می توان دید که روی ان عدد 1+12 را به جای عدد 13 نوشته شده است .که علت ان را در اعتقادات مردم  میتوان یافت تحت این عنوان که :13نحس است!انچه در ادامه خواهید خواند جادوی سیزده است که به نظر جالب میرسد!!!

1)سیزده جسم ارشمیدسی وجود دارد(اجسام ارشمیدسی ،اجسامی هستند که وجوه انها چند ضلعی بوده نه لزوما یک نوع  ،وکنجهای انها مساوی هستند .

2)عدد13 را (happy)نیز گویند (برای دانستن این که این عدد        happyاست ،مجموع مربعات رقمهای عدد را پیدا کرده و دو باره مجموع مربعات عدد بدست امده را حساب کنید با ادامه این روند به عدد1 دست پیدا خواهیم کرد .

3)عدد 13کوچکترین عدد(emirp)است یعنی عدد اولی است که اگر ارقام ان را معکوس کنیم باز هم اول خواهد بود.

4)شاخه زیتونی که بر پشت دلارهای امریکایی کشیده شده دارای 13 برگ است .

5)چرتکه چینی دارای 13 ستون مهره است .

6)نخستین بار پرچم امریکا سیزده ستاره وسیزده خط داشت که نشان دهنده تعداد مستعمرات اصلی این کشور بود .

7)طولانی ترین رکورد پرواز یک جوجه سیزده ثانیه است.

8)نخستین حفره اول با طول سیزده بین دو عدد 113و127 می باشد (منظور از حفره اول تعداد  اعداد مرکب بین دو عدد متوالی است )

9)اقلیدس ودیا فانتی هر کدام سیزده کتاب نوشته اند .

10)فیلم سیزده نوامبر الفرد هیچکاک  هیچگاه به پایان نرسید .

11)رساله سیزده جلدی (almagest)بزرگترین کار بطلمیوس بود که قضیه ریاضی را با توجه به حرکت های ماه وخورشید وسیاره ها فراهم ساخت .

12)اویلر سیزده فرزند داشت که تنها سه نفر از انها باقی  ماندند .

13)بد یومن بودن روز جمعه ای که سیزده امین روز ماه باشد یکی از خرافات مشترک تمام جوامع است .

14)بطور طبیعی هر سال دوازده ماه دارد ،در حقیقت سیزده ماه داریم ،تعجب نکنید ماه اسمان را فراموش کرده اید که با دوازده ماه می شود سیزده ماه .

15)سیزده کوچکترین عدد اولی است که به صورت مجموع دو عدد اول2و11 نوشته می شود ،وهمچنین کوچکترین عدد اولی است که به صورت مجموع دو عدد مرکب 4و9 نوشته میشود .

16)ماموریت قمر اپولو سیزده در مسیر ماه بی نتیجه ماند ،علت انفجار در قسمتی از سفینه بود ،نکته جالب اینکه این قمر در ساعت13:13 پرتاب شد واین اتفاق در سیزده اوریل شکل گرفت.(احتمالا روز جمعه!!!)

17)شاید خصوصیت جالب دیگری در مورد سیزده است که هنوز به این لیست اضافه نشده


 

     

راهها ی مقا بله با استرس

زمانی هانس سلیه یکی از مشهورترین محققان استرس گفته است (من نمی توانم

استرسم رابطور کامل از بین ببرم ونه باید چنین کاری بکنم 0به اید بیاموزم

 که از ان لذت ببرم )

درجای دیگر گفته است (زندگی بدون استرس یعنی مرگ )از این دو نقل قول می توان نتیجه گرفت که تلاش بزای حذف کامل استرس اززندگی بیهوده وبی ثمر است

اما می توان استرس نا مطلوب را تقلیل داد یا ان را به استرس خوب تبد یل کرد

با عمل به تو صیه های زیرمی توان از اثرات استرس نامطلوب کاست:

* چشمها باید شست : پیش تر گفته شد نگرش ونگاه منفی به زندگی وپدیده ها ی ان

موجب ایجاد احساس استرس می شود از همین رو برای لذت بردن از زندگی و زیبایی ها ی ان ناگزیر باید نگاه بد بینانه را بکناری نهاد وبگونه ای دیگر به زندگی

نگریست 0تماشای طلوع وغروب دل انگیز خورشید  وشنیدن صدای زیبای پرندگان

و تماشای فرود امدن اب زلال از ابشار ها ونظاره کردن گلها ودرختانی که به طبیعت طراوت می بخشند و000

روزانه حداقل نیم ساعت به نظاره طبیعت بنشینید

** اب درمانی (هیدرو تراپی): حمام وان اب گرم وجکوزی تنش عضلات را

میزدایند زیرا وقتی بدن دراب گرم فرو می رود مویرگها باز وگشاد می شوند

در نتیجه خون ازدرون بدن متوجه بافتهای اطراف می شود تا حرارت رادفع

کند هجوم خون به بافتهای اطراف ازمیزان تنش می کاهد وزمینهای فراهم میشود

تا عضلات بدن در حالت ارامش قرارگیرند0

***بذله گویی و شوخ طبعی : یافته هایی در دست است که نشان می دهد شوخی

وخنده وبذله گویی موجب افزایش ترشح اندروخین مغزی (یک ناقل عصبی –

شیمیایی ضد درد ) می شود وسطح استرس وفشار وارده برجسم وروان را تقلیل

می دهد از همین روی توصیه می شود که روزانه به تماشای صحنه های خنده دار

وخواندن طنزهای عمیق واستماع شوخی های دوستان با استرس مقابله کنیدبرخی

نویسندگان بر این باورندکه (شوخ طبعی و بذله گویی و مشرب خوش هدیه ای از

سوی خداوند به بشر است)

****دعا ونیا یش : دعا یکی از قویترین روشهای مقابله استرس است دعا بیان

کننده میل قلبی اشخاص است ودربسیاری موارد حاوی تقاضای کمک از پروردگار

برای گشودن گره از مشکلات است دعا علاوه بر کاهش اضطراب باعث افزایش

تمرکز وخوش بینی وامید میشود یکی از محققان اثرات نیایش بررسی کرده معتقد

است دعاونیایش دربرخی شرایط اثر بیشتری بر جای میگذارد از نظر او زمانی که

دعا در خلوت وتنهایی ودر محیطی ارام صورت گیرد بیان کننده جملات مثبت و

درخواستهای مثبت باشد ونه منفی 0وبا نظم معینی ودر شرایط ثابتی صورت گیرد

تاثیر بیشتری  بر جای میگذارد0(مجله پیش گا مان)

 


 نقش خانواده و مدرسه در سلامت روان

کودکی که زندگی را با کینه توزی بگذراند (ستیزه جویی را میاموزد)

کودکی که زندگی رابا تمسخر بگذراند (شرمساری را میاموزد)

کودکی که زندگی را با انتقاد بگذراند (محکومیت را میاموزد )

کودکی که زندگی را با ترس بگذراند (تشویش را میا موزد)

کودکی که زندگی با حسادت بگذراند (نفرت را میاموزد )

کودکی که زندگی را با تحمل مشقات بگذراند ( شکیبایی را میاموزد )

کودکی که زندگی با ترحم به خود بگذراند (تاسف را میاموزد )

کودکی که زندگی را با تشویق بگذراند (اعتماد بنفس را می اموزد )

کودکی که زندگی را با امنیت بگذراند (ایمان را می اموزد )

کودکی که در زندگی مورد پذیرش باشد (عشق و محبت را می اموزد )

کودکی که زندگی را با انصاف بگذراند (عدالت را می اموزد )


خواندنی برتر

مطالعات تازه نشان داده که نوعی موروچه معمولی مو سوم به موروچه قرمز از درک هندسی برخوردار است و محققان بر این باورند که ممکن است دیگر انواع موروچه ها نیز دارای این توانایی باشند یک دسته از موروچه ها ی قرمز  شبکه ای را بوجود می اورند که ازدهانه لانه تا محیط  اطراف پراکنده میشود این شبکه بازوهایی به زاویه ای درحدود 60

درجه به وجود می اورد به عبارت دیگر موروچه ها در هنگام خروج از

لانه وحرکت در محیط اطراف اینگونه وبا این زاویه  شاخه  شاخه می شوند 0اما اگر موروچه ای در مسیر ی نادرست در امتداد یک شا خه در حرکت باشد وبه تقاطی بازاویه 120درجه برخورد کند نمی تواند جهت خودرا تنظیم کند 0ایگرگ شکل نوعی تقارون میان لانه و خانه بوجود می اورد زاویه کمتر از 120درجه برای بازوهای شاخه های

0 اما زاویه دقیقا 60درجه و120 درجه به معنای تقارون کامل است ودراین زاویه

توانایی موروچه برای تنظیم جهت خود به حداکثر می رسد0

نکته دیگری که مطا لعه در رفتار موروچه ها را برای محققان اشکار

ساخته ان است که فرایند تطور طبیعی برای حل مسائل سخت به وسیله

موجوداتی که از توانایی ذهنی  زیاد برخوردار نیستند  از راحلهایی

ساده ای که در طول زمانهای طولانی از استحکام وقوت برخوردار شده اند

 بهره گرفته است 0این راحلها که اکنون در حد بالایی از قابلیت و بازده

قرار دارند می توانند برای مهندسان راهگشا باشند 0

(بر گرفته شده از مجله پیش گامان)

 

 

 

 




تاريخ : جمعه نوزدهم آبان 1385 | 18:24 | نویسنده : آسیه احمدی |